Warto uczyć się na błędach, najlepiej na cudzych. Jeśli kierujesz się w życiu tą zasadą, pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę, że nie wystarczy wiedzieć, gdzie tkwi błąd. Trzeba przede wszystkim umieć go naprawić. Dobra wiadomość jest taka, że w dzisiejszym artykule znajdziesz zarówno podsumowanie najczęstszych pomyłek popełnianych przez pośredników nieruchomości, jak i najlepsze sposoby na poprawę sytuacji. Za chwilę dostaniesz w pigułce informacje dotyczące najważniejszych aspektów budowania mocnej pozycji biura nieruchomości w internecie.
1. Rozmijanie się z celem, czyli strona internetowa, która nie spełnia swojego zadania
Głównym celem Twojej strony www jest zdobywanie nowych klientów. Oznacza to, że ma ona doprowadzić do tego, by klient podjął jasno sprecyzowaną i oczekiwaną przez Ciebie akcję. Błędem, popełnianym wciąż przez wielu pośredników nieruchomości, jest myślenie, że celem strony jest „być i się podobać”… Jak zatem określić, co w Twoim biznesie jest najbardziej oczekiwaną akcją? Przede wszystkim ustal, czego oczekujesz od odwiedzających Twoją witrynę. Następnie daj temu wyraz na stronie głównej, aby klient zrobił to, co chcesz, zanim opuści stronę zniechęcony i zdezorientowany. Zastanów się dobrze, w którym momencie użytkownik sieci zostaje Twoim klientem? Czy po tym, jak po raz pierwszy przejrzał Twoją listę z ogłoszeniami? Po Twoim telefonie i bezpośrednim spotkaniu? Czy może dopiero po pewnym czasie, w ciągu którego otrzymywał od Ciebie maile z informacją o nowych nieruchomościach, które pojawiają się na rynku?
Odpowiedz sobie na te pytania i skup się na jednym, konkretnym celu, które ma spełniać Twoja witryna. Gdy ustalisz, jakie jest główne przeznaczenie strony www, będziesz mógł na niej zamieścić:
• formularz kontaktowy, jeżeli zależy Ci na pozyskaniu kontaktów bezpośrednich do osób zainteresowanych sprzedażą swoich nieruchomości,
• wyszukiwarkę, jeśli skupiasz się na znalezieniu kupców na wystawiane przez Ciebie nieruchomości. Ułatwi ona szybsze znalezienie tej nieruchomości, która ich najbardziej interesuje, zamiast prezentować im pełną listę z ogłoszeniami,
• guzik „Zapisz się na listę mailingową”, jeśli budujesz swoją bazę mailingową, poprzez którą będziesz komunikować się z potencjalnymi klientami.
Zawsze dawaj konkretne instrukcje, jeśli nie chcesz, aby klienci błądzili po Twojej stronie. Pamiętaj! Twoja strona ma nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim pośredniczyć w skutecznej komunikacji z e-klientami.
Dlatego należy unikać:
– rozpraszania użytkownika zbyt dużą ilością informacji na stronie, które odrywają go od wykonania najbardziej oczekiwanej przez Ciebie akcji,
– nieintuicyjnego układu strony, który irytuje użytkowników,
– złej jakości zdjęć nieruchomości, niechlujnej grafiki i języka, które odbierają Ci profesjonalizm.
Więcej o tworzeniu profesjonalnej strony www znajdziesz w artykule: Jak powinna wyglądać idealna strona www?
2. Skupianie się na swojej firmie, zamiast na kliencie
Czy na Twojej witrynie internetowej tekst, który wita nowych użytkowników jest napisany „ku chwale” Twojej firmy? To błąd! Klienta nie interesuje historia powstania Twojego biura nieruchomości, liczba pracowników czy oddziałów. Pamiętaj, że pierwszym pytaniem, które zadają sobie użytkownicy, lądując na Twojej stronie jest: Co masz mi do zaoferowanie i czy jest to coś, czego szukam? Jeżeli nie uda Ci się szybko odpowiedzieć na to pytanie za pośrednictwem strony internetowej, to klient opuści Twój serwis zaraz po wejściu. Co w takim razie zrobić, aby tego uniknąć? Po pierwsze, nie pisz o sobie. Skoncentruj się na korzyściach, które osiągną Twoi klienci. Powiedz im jasno, co mogą uzyskać dzięki Twoim usługom lub produktom. Nie rozpoczynaj zdań od „Nasza firma…”, „Chcemy Państwu zaprezentować…”, „Firma zajmuje się…”. Zmień punkt ciężkości w komunikowaniu się z firmy na klienta. Przekonaj użytkownika, który odwiedza Twoją witrynę, że to przede wszystkim on skorzysta na współpracy z Tobą. Zredaguj treść powitalną, aby precyzyjnie przedstawiała korzyści dla klienta i spowodowała, że zechce spędzić więcej czasu na stronie.
Więcej o pisaniu skutecznych treści na strony internetowe w artykule: Jak pisać treści na stronę www? Przyciągająca uwagę oferta
3. Brak optymalizacji strony pod wyszukiwarki
Jeśli masz problem z niską oglądalnością Twojej strony www, to wyszukiwarki, jak np. Google, mogą być pomocne w rozwiązaniu tego problemu. Aby witryna znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, muszą zostać podjęte działania optymalizujące stronę, które wpływają na jej pozycję w rankingu wyszukiwarek dla określonych słów kluczowych. Twoim zadaniem jest wybór takich fraz, które jak najlepiej i najpełniej charakteryzują profil działalności Twojego biura nieruchomości oraz stworzenie unikalnych treści na witrynę internetową. Następnie należy zoptymalizować kod źródłowy strony, aby był on przyjazny wyszukiwarkom. Roboty wyszukiwarek skanują Twoją stronę i sprawdzają, czy treść zawiera słowa klucze, które klienci wpisują jako zapytanie. Musisz również stworzyć tytuł i opis strony, które powinny być zgodne z treścią i oczywiście zawierać słowa kluczowe. Tych kilka linijek tekstu odpowiada za to, czy internauta zdecyduje się wejść na Twoją witrynę.
Więcej o skutecznym pozycjonowaniu znajdziesz w artykule: Strona przyjazna wyszukiwarkom, czyli jak osiągać wysokie pozycje w Google?
4. Zapominanie o social media
Aby nawiązać bliższe relacje z klientami, zwiększyć popularność marki czy zbudować pozycję eksperta i lidera, nie należy zapominać o portalach społecznościowych, takich jak np. Facebook. Umiejętnie prowadzone social media pomagają wpłynąć pozytywnie na wizerunek w sieci. Fanpage Twojego biura na Facebooku ułatwi Ci zaprezentowanie się odbiorcom od jak najlepszej strony i pomoże zbudować zaufanie do firmy. Tak to wygląda w teorii. A w praktyce czeka Cię trochę pracy, aby osiągnąć zamierzony cel. Warto jednak podjąć starania, ponieważ Facebook daje możliwość dotarcia do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Na dodatek, poszukujący informacji w sieci o Twoim biurze nieruchomości, trafiając na profesjonalnie prowadzony Fanpage, nie będzie się dłużej wahał, czy skorzystać z usług Twoich czy konkurencji. W mediach społecznościowych nawet mała firma z dobrą opinią, pozycjonująca się jako Ekspert, może konkurować z tymi dużo większymi.
Więcej w artykule: Social media – miejsce dla rynku nieruchomości?
5. Pochopne i nieprzemyślane działania w social media
Media społecznościowe to doskonałe miejsce komunikacji pomiędzy firmą a jej klientami. Czasami jednak może zdarzyć się tak, że umieszczony w dobrej wierze wpis na Fanpage’u może obrócić się przeciwko ich autorom. Aby osiągnąć zamierzony cel, trzeba dokładnie zaplanować strategię prowadzenia swojej strony na Facebooku. Nie mogą być to nieprzemyślane kroki, ponieważ wówczas nie przyniosą one żadnych pozytywnych skutków. Dlatego warto zastanowić się, co, gdzie i w jaki sposób chcesz osiągnąć i potem ustalić konkretny plan działania w social media.
Zastanów się:
• O czym/jak często/kiedy będziesz umieszczał wpisy w SM?
• Jakie kanały wykorzystasz?
• Jak dotrzesz do swojej grupy docelowej?
• Jak zareagujesz w przypadku kryzysu (negatywnej opinii) na swoim Fanpage’u?
Media społecznościowe otwierają zupełnie nowe możliwości promocji i szkoda byłoby ich nie wykorzystać.
Więcej o skutecznych działaniach w mediach społecznościowych w artykule: Media Społecznościowe krok po kroku
6. Niedbanie o swój wizerunek w sieci
Od jakiegoś czasu utarło się takie powiedzenie, że jeśli czegoś nie ma w internecie, to znaczy, że nie istnieje. W przypadku rynku nieruchomości jest w tym żartobliwym powiedzeniu również sporo prawdy. Aby osiągnąć sukces w sieci należy inwestować w promocję zarówno swój czas, jak i pieniądze. Warto reklamować swoje ogłoszenia i równocześnie budować markę biura nieruchomości.
Dlaczego inwestowanie w pozytywny wizerunek jest takie ważne? Powodów jest kilka. Załóżmy, że to samo ogłoszenie pojawia się w ofercie wielu biur nieruchomości. Co zdecyduje o tym, z usług którego biura skorzysta klient? Oczywiście z tego, któremu bardziej ufa, które wywarło na nim lepsze wrażenie, które kojarzy już z reklam, itp. Kluczem do sukcesu są tutaj działania PR w internecie. Public Relations jest to w skrócie sposób porozumiewania się z grupą odbiorców za pomocą narzędzi dostępnych w sieci. Aby budować mocną pozycję swojej marki w świadomości konsumentów musisz zadbać o:
– przejrzystą i funkcjonalną stronę www,
– budowanie wizerunku w mediach społecznościowych,
– zwracającą uwagę i zapadającą w pamięć identyfikację wizualną (logo),
– skuteczną reklamę w Google (np. pozycjonowanie, miejsca Google, Adwords),
– budowanie wizerunku eksperta na forach internetowych, własnym blogu firmowym czy publikowanie informacji prasowych,
– komunikację poprzez mailingi, newsletter czy e-biuletyny.
Wszystkie działania e-PR dają Ci możliwość pozycjonowania siebie i Twojej firmy jako specjalisty w branży nieruchomości, co ułatwi budowanie wiarygodności i zaufania wśród potencjalnych klientów.
Więcej w artykule: Działania e-PR – jak je rozpocząć i co warto wiedzieć o komunikacji w sieci?
7. Brak monitorowania opinii o swoim biurze w sieci
Internet to specyficzne środowisko, w którym użytkownik ma poczucie pewnej anonimowości. Dlatego też w nierzadko dochodzi w sieci do manifestowania negatywnych emocji. Jeśli w internecie znajdują się same pochwały na Twój temat, to bardzo dobrze. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że istnieje ryzyko pojawienia się również niepochlebnych opinii (na co niestety nie masz wpływu, nawet wówczas, kiedy starasz się najlepiej, jak potrafisz) Najważniejsze jest to, aby monitorować sieć i odpowiednio wcześnie reagować na wszelkie nieprzyjemne sytuacje, które mogą mieć wpływ na Twój wizerunek. Aby nie tracić zbyt dużo czasu na samodzielnie przeszukiwania sieci, można skorzystać z darmowego narzędzia, jakim jest Google Alerts. Dzięki niemu, w określonym przez Ciebie czasie, otrzymujesz powiadomienia na swój adres e-mail o pojawiającej się nowej treści w internecie na wskazane przez Ciebie frazy, np. nazwę Twojego biura nieruchomości. Codziennie miej rękę na pulsie odnośnie tego, co się o Tobie pisze i nie doprowadzaj do sytuacji, w której mały problem eskaluje do poziomu dużego konfliktu.
Więcej o przeciwdziałaniu negatywnym opiniom w sieci w artykule: Co robić, jeśli mówią o Tobie źle? Działania e-PR w przypadku kryzysu wizerunku w sieci
8. Przepłacanie za reklamę w tradycyjnych mediach
Reklamujesz swoje biuro nieruchomości korzystając z różnych mediów. Ale czy zdajesz sobie sprawę, że aż 76 % Polaków zaczyna poszukiwanie swojego nowego „M” od internetu? Bez wątpliwości reklama tradycyjna traci w porównaniu z reklamą online. Oczywiście warto zainwestować w szyld reklamowy nad swoim biurem, wizytówki czy oklejenie witryny okiennej lub samochodu, jako sposób budowania swojego wizerunku i uświadamianie otoczenia o swoim istnieniu. Jednak jeśli chodzi o inwestycję w reklamę, która ma przynieść wymierne korzyści, wówczas lepiej wybrać internet, ponieważ działania online da się mierzyć, testować i optymalizować. Wiadomo ilu nowych klientów zdobyliśmy z każdej wydanej złotówki. Takich analiz nie da się przeprowadzić podczas kampanii offline’owych. Zatem nie przepłacaj już więcej za reklamę tradycyjną i zacznij poznawać metody i narzędzia, których dostarcza globalna sieć.
Więcej o reklamie internetowej w artykule: Dlaczego warto reklamować nieruchomości w internecie?
9. Brak testowania i optymalizowania swoich działań w sieci
Aby wydawać jak najmniej na promocję biura nieruchomości w internecie oraz osiągać z tego jak najlepsze efekty, należy testować i optymalizować swoje działania. Dzięki dostępnym w sieci narzędziom, które pomagają opracować najlepszą strategię, możemy dojść do perfekcji. Do tego służą m.in. statystyki strony www – jedno z najważniejszych narzędzi w e-marketingu, dzięki któremu możesz zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy. Dzięki statystykom określasz profil swoich użytkowników, sposób ich zachowania i problemy, na które natrafiają, przeglądając Twoją stronę www. Polecanym programem do śledzenia ruchu użytkowników w serwisie, darmowym i prostym w użyciu, jest Google Analytics. Jak to działa? Na swojej stronie internetowej umieszczasz kod śledzący i zaczynasz analizować wyniki, aby odpowiedzieć sobie na pytania:
• Kto odwiedza Twoją stronę internetową?
• Jakie działania na niej podejmuje/jakich akcji na niej dokonuje?
• Jak na nią trafił (np. bezpośrednio, z wyszukiwarki czy np. przez reklamę Google)?
• W którym momencie rezygnuje z dalszego przeglądania strony?
Przykładowo: w raportach Google Analytics widzimy, że użytkownicy najpierw wchodzą na stronę główną, przeglądają listę z ogłoszeniami, następnie przechodzą do szczegółów konkretnej już nieruchomości. Czytają ofertę i oglądają galerię zdjęć. I po tym większość z nich opuszcza naszą witrynę, nie docierając do zakładki z formularzem kontaktowym. Mając takie informacje, powinniśmy się zastanowić, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego internauci rezygnują z dalszego przebywania na stronie właśnie w tym miejscu naszego serwisu? Odpowiedzi mogą być różne, np.:
• zdjęcia są zbyt niskiej jakości i źle się je ogląda,
• galeria zdjęć nie działa tak, jak powinna,
• użytkownicy nie widzą numeru kontaktowego i nie wiedzą, jak się z nami skontaktować?
Szukamy przyczyn tego, że internauci opuszczają stronę bez wykonania akcji przez nas oczekiwanej, a potem próbujemy poprawić to, co zniechęca ich do skontaktowania się z naszą firmą.
Zamiast płacić więcej za reklamę, zadbaj o kwestie podstawowe, czyli funkcjonalną i przyjazną internautom stronę www.
Więcej o optymalizacji działań w sieci w artykule: Jak skutecznie inwestować w reklamę w internecie?
10. Promowanie się na oślep
Nie licz na to, że Twój przekaz marketingowy trafi do kogoś, kto będzie zainteresowany Twoimi usługami, jeśli nie podejmujesz działań, które pomogą Ci skierować reklamę do właściwej grupy odbiorców. Główna zasada w internecie jest taka, że nie należy promować się na oślep, ponieważ przekaz skierowany do wszystkich, jest reklamą do nikogo. Możliwość dotarcia do wybranych użytkowników internetu daje targetowanie reklam w kampaniach w Google Adwords lub na Facebooku. Jak się do tego zabrać? Aby skutecznie targetować reklamy musisz określić dokładny profil swojego klienta i skierować do niego spersonalizowany przekaz, dzięki któremu będziesz miał większą siłę przekonywania. Przede wszystkim skupiasz się na odbiorcy, jego pragnieniach i Twojej odpowiedzi na nie. Podstawowym odczuciem, którego doświadcza potencjalny klient w kontakcie z reklamą powinno być to, że jest ona skierowana właśnie do niego, a Ty znasz jego potrzeby i potrafisz je zaspokoić.
Więcej o targetowaniu reklam w artykule: Co zrobić, by klient nie oparł się Twojej reklamie w internecie?
To już ostatnia odsłona naszego cyklu. Mamy nadzieję, że porady zawarte w nim i pozostałych artykułach, pomogą Państwu w budowaniu mocnej pozycji swojej firmy w globalnej sieci.
Powodzenia w podbijaniu internetu!
Autor: Alicja Zbytniewska
Cykl warsztatów został opracowany przez zespół specjalistów ds. e-marketingu z Nieruchomosci-online.pl, jednego z czołowych portali ogłoszeniowych w Polsce. Poprzez dzielenie się wiedzą z przedstawicielami z branży nieruchomości, serwis ma na celu dbanie o wysoką jakość ogłoszeń w internecie.
Biurom nieruchomości i deweloperom dedykuje wyszukane formy prezentacji i promocji nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego, w dużo bardziej konkurencyjnych cenach niż inne serwisy. Priorytetem portalu jest dbałość o aktualność ogłoszeń. Więcej na temat serwisu: http://www.nieruchomosci-online.pl/
Prawa autorskie do artykułu należą do portalu Nieruchomosci-online.pl. Wszelkie formy powielania materiału powinny być opatrzone notą autorską i występować w niezmienionym kształcie.
Więcej artykułów z cyklu I patrz EDUKATOR pprn.pl