Prowadzenie biura nieruchomości w dzisiejszych czasach wiąże się z koniecznością szybkiego dotarcia do klienta. Strona www daje szansę e-klientom na zapoznanie się z ofertą, ale to nie jedyne zadanie, jakie musi spełniać. Przy projektowaniu idealnej strony www należy pamiętać o jej funkcjonalności, przejrzystości i intuicyjności. W głównej mierze to nie ogłoszenia nieruchomości, a pierwsze wrażenie i łatwość obsługi decydują o zdobyciu klienta w sieci.
To, jaki wygląd ma Twoja strona internetowa, łatwość w poruszaniu się wśród ofert, a nawet udostępnienie dodatkowych narzędzi jak kalkulator wyceny, wzory umów, itp. mogą zadecydować o wyborze przez internautów Twojego biura. Warto zainwestować w profesjonalną stronę internetową, która ma estetyczny wygląd, przemyślany układ nawigacji oraz, co bardzo ważne, dodatkowe elementy wspomagające naturalne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (w kolejnych artykułach poznasz bliżej te kwestie).
Czym jest użyteczność stron www?
Co decyduje o tym, żeby e-klient dłużej zatrzymał się na Twojej stronie www, na którą trafił z wyszukiwarki Google lub katalogu firm? Odpowiedzią jest dobrze zaprojektowana strona www, zgodna z zasadami użyteczności (ang. usability, web-usability), która pozwala w szybki sposób dotrzeć do interesujących informacji. Jak pokazało wiele badań i testów, dobrze zaprojektowana witryna osiągnie lepsze wyniki niż serwis z identycznymi, lecz nielogicznie i nieintuicyjnie przedstawionymi informacjami.
Z punktu widzenia użyteczności można powiedzieć, że strona www biura nieruchomości spełnia takie zadania jak typowy sklep internetowy. W obu przypadkach łatwość obsługi wyszukiwarki i sposób prezentacji ofert zadecydują o zainteresowaniu internautów.
Twoja strona w rękach profesjonalistów
Pomimo tego, że wykonanie swojej strony www zlecisz profesjonalistom, to do Ciebie należy przygotowanie briefu projektu i określenie, czego oczekujesz od projektantów i grafików. Tworząc brief, musisz zastanowić się nad celami, którym ma służyć Twoja strona:
Co Twój Klient ma poczuć, wchodząc na Twoją stronę? Co Twój Klient ma pomyśleć po wejściu na stronę? Co Twój Klient ma zrobić po wejściu na stronę?
Głównym celem Twojej witryny może być: prezentacja ofert, nakłonienie klienta do kontaktu z Twoim biurem, przekazanie informacji o firmie, udostępnienie materiałów do pobrania, nakłonienie do osobistego przyjazdu, itp.
Jeśli już masz własną stronę, popatrz na nią krytycznym wzrokiem i odpowiedz sobie na pytanie, czy zbyt wiele pobocznych akcji nie rozprasza potencjalnych klientów. Wszystko to, co odwraca uwagę i odciąga użytkownika od celu (np. animacje na stronie, niepotrzebne informacje, zbyt wiele opcji wyboru) powinieneś usunąć z widoku na stronie głównej. Im prostsza i odchudzona strona główna, tym lepiej. Wyobraź sobie witrynę sklepową zagraconą stertą różnych przedmiotów i odwracających uwagę od towaru, który sprzedający chce najbardziej zaprezentować…
Optymalizacja strony www
Jeśli już wiesz, co i komu chcesz zakomunikować poprzez swoją stronę www, określ swoje preferencje co do kolorystyki i grafiki. Możesz podać za przykład podobne serwisy, tak aby grafik jak najszybciej trafił w Twoje gusta. Pamiętaj, że zbyt dużo elementów graficznych działa na Twoją niekorzyść.
Następnie zastanów się nad treścią, którą zamieścisz na stronie głównej i na innych podstronach. Twoim zadaniem będzie przygotowanie opisów działalności i ofert, a także informacji o firmie (jak pisać teksty na strony www dowiesz się z kolejnych artykułów).
Pamiętaj! Nawet jeśli masz najpiękniejszą wizję swojej strony, wydaje Ci się, że najlepiej określiłeś wymagania, to mimo tego posłuchaj zdania profesjonalistów w kwestii nawigacji i układu strony.
Sobie pozostaw wybór kolorystyki i dobór profesjonalnych zdjęć. Zamiast skupiać się na grafice, zajmij się pisaniem ciekawych tekstów, które poruszą Twoich klientów i doprowadzą do transakcji.
Projektanci stron www będą kierować się zasadami użyteczności, jednak od Twojej decyzji zależy ostateczny wygląd serwisu. W następnym artykule poznasz zasady, o których powinieneś pamiętać przy podejmowaniu decyzji, jak będzie wyglądać Twoja strona www.
Autor: Alicja Zbytniewska
Cykl warsztatów został opracowany przez zespół specjalistów ds. e-marketingu z Nieruchomosci-online.pl, jednego z czołowych portali ogłoszeniowych w Polsce. Poprzez dzielenie się wiedzą z przedstawicielami z branży nieruchomości, serwis ma na celu dbanie o wysoką jakość ogłoszeń w internecie.
Biurom nieruchomości i deweloperom dedykuje wyszukane formy prezentacji i promocji nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego, w dużo bardziej konkurencyjnych cenach niż inne serwisy. Priorytetem portalu jest dbałość o aktualność ogłoszeń. Więcej na temat serwisu: http://www.nieruchomosci-online.pl/
Prawa autorskie do artykułu należą do portalu Nieruchomosci-online.pl. Wszelkie formy powielania materiału powinny być opatrzone notą autorską i występować w niezmienionym kształcie.
Więcej artykułów z cyklu I patrz EDUKATOR pprn.pl