Jeśli zdecydowałeś, że samodzielnie pokierujesz działaniami w SM, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest ustalenie planu działania. Nie rzucaj się bez przygotowania na głęboką wodę, nawet jeśli ta opcja wydaje Ci się bardziej kusząca. Pamiętaj, że media społecznościowe to raczej otwarte morze a nie jezioro na Mazurach. Poświęć zatem chwilę na przemyślenie tematu: co, gdzie i w jaki sposób chcesz osiągnąć?
Aby pomóc Ci w nakreśleniu planu działań w SM, sporządziłam poniższą listę pytań. Odpowiedzi na nie będą dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia promowania Twojego biznesu w mediach społecznościowych:
1. Jak wygląda sytuacja Twojej firmy w sieci?
• Co do tej pory zostało opublikowane w internecie na jej temat?
• Czy są to komentarze pozytywne czy raczej negatywne?
• Gdzie użytkownicy najczęściej dyskutują o Twojej firmie?
• Czy do tej pory prowadziłeś jakiekolwiek działania z zakresu social media i z jakim skutkiem?
2. Kto jest Twoją grupą docelową w kontekście social media?
• Czy są to użytkownicy indywidualni czy firmy?
• Jaki jest średni wiek Twojego klienta?
• Jakiej jest płci?
• Gdzie mieszka, czym się interesuje, gdzie pracuje?
• I najważniejsze – czy Twoja grupa docelowa w ogóle jest obecna w SM? Być może jest ona na tyle mała, że nie ma sensu wchodzić z marką do mediów społecznościowych, bo i tak nie dotrzesz do upragnionej liczby osób.
3. Co robi Twoja konkurencja?
• Czy działa aktywnie w social media?
• Jakich kanałów używa (Facebook, Twitter, GoldenLine, NK)?
• Czy popełnia błędy i jeżeli tak, to jakie? (Wyciągaj wnioski, ucz się na pomyłkach konkurencji).
• Czy inicjuje dyskusje oraz z jakim efektem? Komunikacja w social media powinna być dwustronna (pisze nie tylko marka/osoba, ale także użytkownicy, którzy ją obserwują).
• Jakie kroki podejmuje, aby zebrać aktywnych użytkowników i z jakim skutkiem?
Buduj swoją pozycję Eksperta
Kiedy masz już obraz sytuacji wyjściowej, możesz ustalić, w jaki sposób chcesz zrealizować to, co zamierzyłeś. Tworząc taki plan działań, cały czas miej na uwadze swój cel – budowę pozycji Eksperta. Ze wszystkich pomysłów, jakie Ci się nasuną na tym etapie, wybierz te, które najszybciej Cię do niego zaprowadzą. Zastanów się:
O czym/jak często/kiedy będziesz umieszczał wpisy w SM?
Podpowiedź:
• Zastanów się, o czym najchętniej lubisz dyskutować, z jakiej dziedziny masz największą wiedzę. O co najczęściej pytają Twoi klienci? Jakich informacji brakuje im najbardziej? Pomyśl również, skąd będziesz czerpać inspirację – warto się tu przyjrzeć konkurencji, również tej zagranicznej.
Jakie kanały wykorzystasz?
Podpowiedź:
•Załóż konto na najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Nie musisz od razu być wszędzie. Na początek wystarczy jeden portal, np.: Facebook (założenie Fanpage’a na Facebooku jest bardzo proste i trwa tylko kilka chwil. Aby to zrobić, kliknij tu: https://www.facebook.com/pages/create.php. Potem zdecydujesz, czy chcesz działać na szerszą skalę.
• Uzupełnij wszystkie możliwe informacje o sobie i swojej firmie. Napisz, do jakich stowarzyszeń należysz, jakie otrzymałeś nagrody lub certyfikaty, jakie obejmujesz obecnie stanowisko, jakie posiadasz doświadczenie. Dobrze jest również ująć w swoim profilu to, czym się interesujesz poza pracą.
• Niech Cię znajdą! Koniecznie umieść swoje dane kontaktowe: adres biura, numer telefonu, adres e-mail. Na koniec uzupełnij profil, dodając zdjęcia swoje, pracowników i Twojego biura.
Jak dotrzesz do swojej grupy docelowej? Jak będziesz gromadzić użytkowników śledzących Twój profil?
Podpowiedzi:
• Po założeniu profilu dobrze jest zebrać podstawową grupę osób, która będzie śledzić, co piszesz. Możesz zainicjować ruch na swoim profilu poprzez zaproszenie swoich obecnych klientów oraz znajomych. Napisz do nich maila lub zadzwoń. Powiedz, że masz swój Fanpage i będziesz bardzo wdzięczny, jeżeli zaczną się na nim udzielać. Taka bezpośrednia prośba zawsze działa!
• Aby zaistnieć jako Ekspert, wypowiadaj się na profilach firm, które już są w social media. Polub największych reprezentantów branży, np. profil https://facebook.com/ogloszenia.no, gdzie osoby i marki związane z rynkiem nieruchomości regularnie dzielą się swoimi opiniami i spostrzeżeniami. Dołącz do grup dyskusyjnych, zaproś do znajomych inne osoby, które już są Liderami Opinii. Dyskutuj z nimi na tematy, które Cię interesują i buduj wizerunek Eksperta!
Pamiętaj, bardzo ważna jest tu konsekwencja. Początki mogą być trudne, ale warto spróbować. Media społecznościowe otwierają zupełnie nowe możliwości promocji i szkoda byłoby ich nie wykorzystać.
Zrób pożytek z tego, że masz wiedzę, jakiej nie mają inni i zdobywaj nowych klientów.
Trzymam za Ciebie kciuki i czekam na nową gwiazdę branży nieruchomości w internecie!
Tym artykułem kończymy temat promocji branży nieruchomości w social media. W następnej odsłonie naszego e-poradnika zajmiemy się kwestią e-PR-u i komunikacji w sieci. Zapraszamy!
Autor: Karolina Kłujszo
Cykl warsztatów został opracowany przez zespół specjalistów ds. e-marketingu z Nieruchomosci-online.pl, jednego z czołowych portali ogłoszeniowych w Polsce. Poprzez dzielenie się wiedzą z przedstawicielami z branży nieruchomości, serwis ma na celu dbanie o wysoką jakość ogłoszeń w internecie.
Biurom nieruchomości i deweloperom dedykuje wyszukane formy prezentacji i promocji nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego, w dużo bardziej konkurencyjnych cenach niż inne serwisy. Priorytetem portalu jest dbałość o aktualność ogłoszeń. Więcej na temat serwisu: http://www.nieruchomosci-online.pl/
Prawa autorskie do artykułu należą do portalu Nieruchomosci-online.pl. Wszelkie formy powielania materiału powinny być opatrzone notą autorską i występować w niezmienionym kształcie.
Więcej artykułów z cyklu I patrz EDUKATOR pprn.pl