Zapewne wiesz, że wizerunek Twojego biura nieruchomości i sposób komunikacji, który wyznaczasz w relacjach z otoczeniem, to strategiczne elementy, wpływające na wyniki Twojej firmy. Dlatego nie należy ich lekceważyć, a odpowiednio opracować i wytrwale dążyć do ich realizacji. Brzmi banalnie… ale jak to zrobić? Od czego zacząć? Jak osiągnąć wyznaczony cel? Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, co to jest e-PR, jakimi narzędziami dysponuje oraz jak wykonać pierwszy krok, aby z sukcesem budować pozytywny wizerunek w sieci.
Co to jest e-PR?
Słowem kluczowym w definicji Public Relations w internecie (e-PR, Web PR) jest komunikacja. Pisząc najprościej, jest to sposób porozumiewania się z grupą odbiorców (tu warto zaznaczyć, że nie chodzi wyłącznie o Twoich klientów) za pomocą narzędzi dostępnych w internecie. Innymi słowy, są to świadome i celowe działania, które prowadzą do budowania wizerunku biura nieruchomości w sieci i uzyskania pożądanych efektów, którymi są między innymi:
• większa rozpoznawalności Twojego biura, a tym samym wzmocnienie szansy na dotarcie do nowych klientów i ich pozyskanie,
• spełnianie oczekiwań nabywców i podążanie za trendami panującymi na rynku nieruchomości poprzez zdobywanie informacji na swój temat od byłych, obecnych i przyszłych klientów,
• możliwość pozycjonowania siebie/firmy jako specjalisty w branży nieruchomości, co ułatwi budowanie wiarygodności i zaufania wśród potencjalnych klientów.
Narzędzia e-PR
Udana komunikacja z otoczeniem w sieci, to nie tylko czytelna i przejrzysta strona www, ale szereg narzędzi, które możesz wykorzystać, chcąc osiągnąć zamierzony cel. Oczywiście nie musisz, a wręcz nie powinieneś testować wszystkich. Wybór uzależniony jest od przyjętej strategii PR, od przeznaczonego na to budżetu oraz możliwości (zasobów ludzkich, czasu itp.), które posiadasz. Nie należy kierować się zasadą, że skoro konkurencja postępuje w określony sposób, to ja też powinienem tak robić. Dlaczego? Jeśli postanowisz skorzystać z konkretnego rozwiązania, to Twoim zadaniem będzie dołożyć wszelkich starań, aby działanie, w które inwestujesz swój czas i środki finansowe, było wykonane z należytą starannością. W przeciwnym razie możesz być pewien, że rezultat okaże się odwrotny od zamierzonego.
Poniżej znajdziesz przydatne narzędzia do komunikacji w internecie. Zaraz się przekonasz, jak duży masz wybór. A może już wykorzystujesz niektóre możliwości?
• Biuro prasowe on-line. Zapewnia dostęp i sprawną dystrybucję informacji prasowych o firmie, nowej ofercie, ciekawostkach z branży, raportach z rynku nieruchomości itp. Jest przydatną bazą wiedzy zarówno dla dziennikarzy, jak i klientów, którzy z powodzeniem mogą czerpać z niej informacje o Twoim biurze.
• Blog firmowy. Miejsce publikacji informacji o Tobie i od Ciebie, gdzie masz również szansę otworzyć się na porady innych specjalistów i pozwolić na wypowiadanie się klientom. Możesz pisać tam swobodnie o atrakcyjnych ofertach w Twoim portfolio, o tendencjach na rynku nieruchomości, doradzać e-klientom, czym powinni się sugerować np. przy kupnie mieszkania. Dzięki temu narzędziu na bieżąco masz możliwość kontaktowania się ze swoim audytorium w internecie i budowania wizerunku „fachowca” w branży.
• Forum internetowe. Doskonałe miejsce wymiany informacji i poglądów między osobami o podobnych zainteresowaniach, w tym przypadku związanych z branżą nieruchomości. Daje Ci szansę na pozycjonowanie się w sieci jako lider opinii/ekspert w branży.
• Mailingi, newslettery, e-biuletyn. Stanowią medium do informowania o Twoich promocjach, ofertach oraz możliwościach. Pomogą Ci wypromować np. bloga firmowego i zamieszczone na nim treści. To dobry sposób na reklamę oraz kreowanie wizerunku w sieci.
• Marketing szeptany. Każdy wie, jaką moc mają słowa, dlatego warto ją wykorzystać do tworzenia „pozytywnego” szumu wokół Twojej marki. Zadbaj, aby usatysfakcjonowani klienci dzielili się swoją opinią. Podobno z jednym niezadowolonym nabywcą, tracisz dziesięciu następnych. I odwrotnie. Jak myślisz, ile osób zainteresuje się Twoją ofertą, gdy zapozna się z pochlebnymi opiniami? Warto to sprawdzić…
• Portale społecznościowe. W ostatnich latach bardzo popularne i skutecznie wykorzystywane do promocji marki/produktów i usług/wizerunku firmy. Zaprezentuj w nich swoją ofertę i pokaż, dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie. Możesz tą drogą pozyskać opinie na swój temat oraz pochwalić się innowacyjnymi pomysłami, wiedzą i doświadczeniami.
• Raporty naukowo-badawcze. Aby tworzyć raporty z rynku nieruchomości, wcale nie musisz robić obszernych badań, dysponować skomplikowanymi narzędziami czy konkurować z największymi graczami z branży. Wystarczy, że skupisz się na swoim środowisku lokalnym i pokażesz, że znasz teren, na którym działasz. Możesz również otworzyć się na klientów i przeprowadzać wśród nich ankiety, aby móc poznać oczekiwania i tendencje panujące na rynku.
Jak opracować strategię e-PR dla biura nieruchomości?
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań e-PR powinieneś określić sytuację wyjściową swojego biura nieruchomości w internecie. Przemyśl, jakie szanse daje Ci zaistnienie w sieci i od razu przeanalizuj zagrożenia, aby móc odpowiednio szybko reagować w sytuacji kryzysowej. Następnie określ cele, które chcesz osiągnąć i posegreguj je zaczynając od priorytetowych, a kończąc na tych o najmniejszym znaczeniu. Aby dobrze i precyzyjnie przygotować strategię działań e-PR, powinieneś skupić się na następujących krokach:
1. Sprecyzuj swoją grupę docelową, obserwuj działania konkurencji oraz określ misję swojej działalności.
Być może zastanawiasz się, po co masz to robić, skoro już jesteś w internecie i działasz na rynku nieruchomości? Czasami odpowiedź na tak oczywiste pytania bywa naprawdę trudna. Sprecyzowanie grupy zainteresowanej Twoimi usługami znacznie ułatwi Ci dalszą komunikację i pomoże np. w doborze języka, którym się do niej zwracasz w ofercie, na blogu czy stronie www. Nie posiadasz przecież usług i produktów, które interesują każdego…
Drugim słowem-kluczem jest konkurencja. Twoje biuro nie jest jedyne, więc zbieranie wiedzy na temat podmiotów z branży i ich działań on-line jest dla Ciebie bezcenne. Jak inaczej podążać za trendami, być na bieżąco i mieć szansę na „przebicie się” ze swoją ofertą?
Nie zapomnij również o misji Twojego biura i trzymaj się wyznaczonych zasad, budując w sieci już od podstaw wiarygodne i rzetelne pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
W określeniu Twojej sytuacji wyjściowej w internecie pomoże Ci odpowiedź na następujące pytania:
• Kto tworzy Twoją grupę docelową?
• Jakie zachowania i tendencje konsumenckie cechują Twoich e-klientów?
• Jakie są motywacje, przekonania, uprzedzenia, pragnienia, które stoją za decyzjami konsumenckimi Twojej grupy docelowej?
• Jaką masz konkurencję w swojej branży? Jakie podejmuje ona działania w sieci?
• Co wyróżnia Twoje biuro spośród innych w branży?
• Jaka jest sytuacja wyjściowa Twojej firmy w internecie na tle konkurencji?
• Jakie są tendencje i prognozy dla Twojej branży?
• Jaka jest misja Twojego biura nieruchomości?
2. Dokonaj oceny sytuacji Twojego biura nieruchomości w internecie i posegreguj odpowiedzi.
W dokładnej ocenie sytuacji Twojego biura nieruchomości w sieci pomoże Ci analiza SWOT, czyli sprecyzowanie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Powinieneś jednak pamiętać o tym, że tylko wiarygodne wyniki są miarodajne. Postaraj się więc być obiektywny w dokonanej ocenie , bo tylko wówczas ma ona sens.
• Dowiedz się więcej o sobie, kończąc zdania:
Moje mocne strony to … – tu wymieniasz wszystkie: atuty, zalety i każdą przewagę Twojego biura w kontekście działań w internecie.
Moje słabe strony to … – w tym miejscu skupiasz się na wadach, słabościach i wszystkich kwestiach, które wymagają udoskonalenia działalności Twojej firmy w środowisku on-line.
• Przeanalizuj swoją sytuację w otoczeniu i dokończ zdania:
Moje szanse to … – skup się na korzyściach i pozytywnych zmianach, które może Ci przynieść dobrze przemyślana strategia komunikacji w sieci.
Moje zagrożenia … – czynniki, które mogą zaszkodzić Twojej firmie i wpłynąć na niekorzystne zmiany poprzez prowadzone działania on-line.
3. Określ cele komunikacji w sieci, które chcesz osiągnąć.
Tu warto kierować się tym, aby planowane działania były: konkretne, mierzalne, osiągalne, możliwe do zrealizowania i określone w czasie. Dla ułatwienia powinieneś je podzielić na:
• Cele długoterminowe/długofalowe – inaczej strategiczne, które wyznaczyłeś sobie w drodze komunikacji z otoczeniem w sieci, a mogą nimi być np.: wzrost rozpoznawalności Twojego biura nieruchomość w internecie, osiągnięcie statusu eksperta w branży, uzyskanie pozycji lidera na rynku lokalnym, pozyskanie określonego procenta klientów z grupy docelowej itp.
• Cele krótkoterminowe/krótkofalowe to takie, które przybliżają Cię do realizacji głównych założeń. Mogą nimi być np. założenie Fanpage’a na Facebooku i pozyskanie określonej liczby fanów, założenie bloga branżowego i jego regularne prowadzenie, tworzenie raportów/informacji prasowych o rynku nieruchomości.
Kierując się tym schematem łatwiej będzie określić priorytet planowanych działań, a potem mierzyć ich rezultat. Powinieneś również pamiętać o konsekwencji i trzymać się założeń. Oczywiście, jeśli podjęte działania nie przynoszą rezultatu/narzędzia zostały źle dobrane/brakuje Ci czasu i konsekwencji, to lepiej naciśnij „STOP”. Bo w działaniach e-PR nie można pozwolić sobie na taryfę ulgową. Dlaczego? Bo Twoi odbiorcy od razu to zauważą.
W następnym artykule dostaniesz garść przydatnych informacji na temat działań e-PR w przypadku kryzysu wizerunku w sieci.
Autor: Karolina Wolarz
Cykl warsztatów został opracowany przez zespół specjalistów ds. e-marketingu z Nieruchomosci-online.pl, jednego z czołowych portali ogłoszeniowych w Polsce. Poprzez dzielenie się wiedzą z przedstawicielami z branży nieruchomości, serwis ma na celu dbanie o wysoką jakość ogłoszeń w internecie.
Biurom nieruchomości i deweloperom dedykuje wyszukane formy prezentacji i promocji nieruchomości z rynku pierwotnego i wtórnego, w dużo bardziej konkurencyjnych cenach niż inne serwisy. Priorytetem portalu jest dbałość o aktualność ogłoszeń. Więcej na temat serwisu: http://www.nieruchomosci-online.pl/
Prawa autorskie do artykułu należą do portalu Nieruchomosci-online.pl. Wszelkie formy powielania materiału powinny być opatrzone notą autorską i występować w niezmienionym kształcie.
Więcej artykułów z cyklu I patrz EDUKATOR pprn.pl
Więcej artykułów z cyklu I patrz EDUKATOR pprn.pl